‘Na negen weken thuiswerken krijg je als opleider ervaring in het digitaal lesgeven. ‘

Maria van Wolfswinkel, opleider Radiodiagnostisch laborant

De programma’s voelen niet meer onwennig, oordopjes behoren tot de standaarduitrusting. Hoe breng je efficiënt kennis over in de vorm van digitaal onderwijs. Waarbij de uitdaging vooral is, interactie met en tussen de studenten creëren.

Gelukkig kunnen we steunen op het onderwijsinstituut. Er zijn webinars georganiseerd die juist over dit thema gaan. En na overleg met collega’s hebben we digitale werkvormen bedacht die én de interactie bevorderen, maar ook de ruimte geeft aan elke student om zijn verhaal te doen. Hoe ging dit: we zijn begonnen met het maken van een tekening: ‘Hoe zit je erbij’. Afwisselend lieten de studenten horen en zien hoe het met ze ging. Dit gaf herkenning, input en tips voor de hele groep. Mooi ook om te zien hoe iedereen op zijn manier creatief aan de slag was gegaan. Omdat de spanningsboog kleiner is tijdens de digitale meeting, is het goed elke twintig minuten de intervisie te onderbreken met een korte stelling. Elke student plakt zijn webcam af met een post-it bij het antwoord ‘nee’ en verwijderd deze bij het antword ‘ja’. Bijvoorbeeld bij de stelling: ‘Ik heb tijdens mijn werk te maken met corona-positieve patiënten’.

Afbeelding: Elke student plakt zijn webcam af met een post-it bij ‘nee’ en verwijderd deze bij ‘ja’.

Naast een kleurrijk geheel op de laptop bood het vooral openheid in het gesprek. Vooral omdat ieders positie gelijk duidelijk is. Zowel de studenten als voor de opleider hebben deze intervisie als positief ervaren. Maar wat blijft is het gemis aan het fysieke contact. De stelling: ‘Ik mis mijn medestudenten en de fysieke lessen’ werd volmondig met ‘ja’ beantwoord. We zijn het allen eens; contactonderwijs mag en zal in de toekomst nooit verdwijnen.